Alegerea in fotografie

Chiar și subiectul cel mai banal în aparența sa poate fi surprins într-un moment în care fie datorită luminii, fie datorită unui nou element care intră în câmpul vizual, fie datorită unghiului din care este privit, este potențat și poate deveni spectaculos. Pentru ca acest lucru să fie posibil sunt necesare însă, existența unor coordonate: de la cele tehnice până la cele subiectiv-sensibile pe care încercăm să le punctăm mai jos.

De la infinitatea de cadre potențiale până la momentul apăsării pe butonul declanșator și de la acest moment până la selecția finală a unui cadru, sunt “distanțe” uriașe. Aceste “distanțe” se diminuează printr-o solidă cultură vizuală, exercițiu practic îndelungat și muncă asiduă de auto-situare sensibilă în planul realității aparente, traductibilă în limbaj vizual lămurit. Ele implică alegerea care face diferența între fotograful diletant și fotograful profesionist. În consecință, nu orice fotografie poate deveni imagine cu valoare de compoziție vizuală și, mai mult, imagine cu valoare de subiect vizual cu conținut și semnificație.

Fotograful, ca artist, alege punctul de interes și accentele care-l pun în evidență corespunzător sensibilității sale. Dacă pentru artistul pictor acest lucru se petrece într-un timp care permite inclusiv contemplarea și studiul, pentru fotograf lucrurile se mișcă mult mai repede. Contemplarea și studiul prealabil sunt conținute în fotografia artistică și determină întregul șir de alegeri pe care artistul fotograf le face într-un timp foarte scurt, îndeosebi pentru fotografia de reportaj, document sau peisaj (firește, fiecare gen în chip diferit) și mai puțin pentru cea de studio.

 articol de Corina Boisnard

Albina

header image

IMG_3728

IMG_2441

Margarete

_IMG3268

Trandafir 2

IMG_2774

Trandafir 3

_MG_9097

_MG_9650

Trandafir

IMG_2450

_IMG3757

_IMG6239